Wat leert jouw kind toch veel in de eerste levensjaren?! Vanuit kruipen, lopen naar klimmen en klauteren, tekenen en schrijven. Hoe ouder jouw kind wordt, hoe gerichter en gecoördineerder bewegingen verlopen. De één ontwikkelt zich handig en snel, terwijl bij de ander bijvoorbeeld ‘houterig’ beweegt en meer oefening nodig heeft. Ieder kind heeft hiermee een eigen unieke motorische ontwikkeling.
💡 Wist je dat een goede slaap belangrijk is voor de motorische ontwikkeling?
💡Wist je dat soepel en lekker bewegen overdag weer belangrijk is om beter te kunnen slapen?
Bij jouw kind gaan bewegen (met motorische ontwikkeling) en slapen als het ware hand in hand. Aan de ene kant is slaap nodig voor herstel van het lichaam én het verwerken van ervaringen en gebeurtenissen overdag. Aan de andere kant kan jouw kind, door lekker te bewegen en uitdagingen aan te gaan, ’s avonds moe maar voldaan naar bed en lekker slapen. Om zo weer te herstellen en de motorische vaardigheid te verbeteren.
Tijdens de (diepe) slaap worden de verbindingen, die nodig zijn voor de motorische ontwikkeling, in de hersenen gemaakt en versterkt. De motoriek verbetert dus gewoon terwijl jouw kind slaapt! Dat verklaart mede waarom jouw kind meer slaap nodig heeft.😉
Wanneer jouw kind een ‘lichte’ slaper of überhaupt een slechte slaper is, kan dit dus een negatieve invloed hebben op de motorische ontwikkeling. Daarnaast is de kans groot dat jouw kind een motorische uitdaging of lastige activiteit sneller uit de weg gaat bij vermoeidheid.
Het is misschien een inkopper, ik weet het, maar houdt slaap in de gaten wanneer jouw kind zich motorisch ontwikkeld.
✔️Ga na of jouw kind wel voldoende slaapt. Is er verstoring van de slaap en dus ook mogelijk van de motorische ontwikkeling?
✔️ Heeft jouw slecht slapend kind een opvallende motoriek?
Er is dus een verband tussen slaap en motorische ontwikkeling. Wanneer jouw kind zowel een motorische achterstand als slaapproblemen heeft, ga dan voor een brede aanpak. Heb dus aandacht voor zowel ontwikkeling van de motoriek als een gezonde slaap.

Leave A Comment

Related Posts