Ja, ja, het is weer bijna tijd om de klok één uur terug te zetten. Zaterdag 24 oktober 03:00uur om precies te zijn.
Waar je bij de overgang van winter- naar zomertijd rustig aan je nieuwe bedtijd kan wennen. Is het nú, bij het verzetten van de klok van zomer- naar wintertijd, belangrijk om meteen naar de ‘nieuwe’ tijd te leven. Dit geldt voor opstaan, eetmomenten overdag en naar bed gaan. Je inwendige klok-biologische klok loopt weer vlot in de pas door op tijd op te staan, voldoende te bewegen (het liefst buiten vanwege het licht), op vast ‘nieuwe’ tijden te eten en naar bed te gaan.
Dus start hier meteen dit weekend mee!
Met het verzetten van de klok worden de dagen in de winter korter. Je hebt hiermee als het ware minder tijd en momenten om natuurlijk licht te kunnen pakken. Dit kan een negatieve invloed hebben op de aanmaak van slaap (melatonine). Door de korte donkere dagen kun je ook last krijgen van verminderde energie, sombere buien of zelfs een winterdepressie.
Wat heeft licht toch veel invloed op je slaap en stemming, he?!
5 tips om zo snel mogelijk aan de wintertijd te wennen:
1
Leef vanaf dit weekend meteen in de ‘nieuwe’ tijd. Dus ga zaterdag één uur later naar bed dan anders. Vinden de kinderen vast niet erg 😉. Vanaf zondag volg je meteen de ‘normale’ tijden van opstaan, ontbijten, lunchen, dineren en naar bed gaan. Houdt dit meteen de hele week vol. Bij een vaste routine is je lichaam al met een aantal dagen aan de wintertijd gewend. Daarnaast kost routine minder mentale energie. Mooi meegenomen.
2
Pak vanaf de ochtend meteen zoveel mogelijk licht. Dus gordijnen open en het liefst buiten gaan bewegen, zoals wandelen, fietsen, sporten enz. Zoveel mogelijk natuurlijk licht overdag opdoen is gunstig voor het slapen, maar zeker ook voor je stemming en energie.
3
Dim ’s avonds juist dat de kunstmatige lampen en bouw het gebruik van schermen één uur voor het naar bed gaan af om beter te kunnen slapen. Lekker met een kaarsje en/of haardje aan op de bank een boek lezen of een puzzeltje maken. Of samen een gezelschapsspel spelen. Heerlijk, dat hoort toch ook echt bij de winter!
4
Heb aandacht voor wat je lichaam van nature aangeeft. Merk je dat je ’s avonds moe wordt, ga dan naar bed en laat je niet verleiden door wakker te blijven om de serie af te kijken, met je smartphone in de weer te blijven of jezelf wakker te houden met opdrachten voor werk of school.
5
Wordt je kind toch te vroeg wakker door het verzetten van de klok? Spreek dan af dat je kind in de eigen kamer even kan spelen, een boekje lezen of iets anders rustigs. Zodat de rest van het gezin nog tot de wekker kan slapen.

Leave A Comment

Related Posts