Wat zijn het toch bizarre tijden!
De verlenging van lockdown, kinderen wel-niet naar school, onrust en onzekerheid over de gezondheid en het toekomstbeeld. Als ouders is het alle zeilen bijzetten om de ballen hoog te houden. Het combineren van (thuis)werken met thuisonderwijs of bij kleinere kinderen de dag leuk en uitdagend doorkomen is zwaar en breekt op.
 
Met z’n allen in 1 huis, soms heel gezellig, knus en goed voor de saamhorigheid. Maar soms… grote chaos en stress omdat je last van elkaar hebt. Je eettafel is buiten etenstijd misschien wel jouw werkplek maar ook de lessenaar van je kind geworden. Het ‘kantoor’ ligt ineens vol met speelgoed en afleidingen. Je kunt het werk al een hele tijd niet meer doen hoe je eigenlijk zou willen.
 
Steeds weer met z’n allen op diezelfde vierkante meters. Jullie zitten letterlijk en figuurlijk in elkaars ruimte. Dat voelt niet altijd fijn en geeft vaak stress. Met als gevolg irritaties, frustraties die op elkaar worden afgereageerd en daar weer schuldgevoelens over. Heel begrijpelijk!
Nu alle maatregelen rondom covid-19 steeds langer gaan duren, is er ook niet 1,2,3 een oplossing te vinden.
 
Wat kan je wel doen?!
Ga iedere dag op z’n tijd naar buiten. Lekker de natuur in, lopend of fietsend een boodschapje doen of gewoon een blokje om. Stimuleer ook je kind(eren) om een frisse neus te halen. Ga naar een speeltuintje, een stuk fietsen, buiten sporten en spelen of gewoon simpelweg in de natuur ronddwalen en misschien ontdekkingen doen waar je normaal aan voorbij loopt of zelfs holt 😉.
 
Even gas terug en gewoon ZIJN waar je op dat moment bent. Ervaar de boost aan gelukshormonen die vrijkomt wanneer je buiten bent en lekker in beweging komt. Met een 30-60 minuten per dag heb je meteen voldaan aan de geadviseerde beweegnorm. Het hoofd is helder en er kan weer gefocust worden of gewoon even niksen en relaxen.
 
Daarnaast is bewegen en sporten een super ingrediënt om beter te kunnen slapen. Om vervolgens weer fris de dag te gaan rocken.

Leave A Comment

Related Posts