Wanneer hebben we het nu over inslaapproblemen? Sowieso wanneer het langer dan 30 minuten duurt om zelfstandig in slaap te komen. Nu zijn er natuurlijk van die dagen dat dit iets langer duurt, heel normaal. Wanneer je kind structureel niet in slaap kan komen, minimaal 3 x per week, is extra aandacht op z’n plaats. Voor je kind zelf maar zeker ook voor jezelf en je relatie. De avond is, op avonddiensten na, bedoeld om iets leuks te doen of de dag rustig af te sluiten. Helaas kom ik veel ouders van een kind met inslaapproblemen tegen die als een berg opzien tegen de avond. Je kind wíl misschien wel slapen maar kan de rust niet vinden. Ouders benoemen vaak het ellenlang rekken (glaasje water, wc, kusje of naar beneden komen), gillen, tierend buiten zinnen raken om maar niet alleen te zijn. Of (intens) verdrietig zijn vanwege het niet kunnen slapen. Hoe langer je kind blijft spoken, hoe langer jij ook ‘aan’ blijft staan. Het is dan een hele uitdaging om in slaap te vallen. Sommige ouders liggen te wachten tot hun kind weer wakker wordt 😉

 

Wat is in slaap vallen nu eigenlijk?

Eigenlijk is het niets anders dan letterlijk en figuurlijk jezelf over geven aan de slaap. Je hoofd op je kussen leggen en voelen dat er steeds minder weerstand tegen de slaap is. Hiervoor is rust nodig, zowel vanuit de omgeving als het lijf en het hoofd.  Wanneer het lijf nog gespannen is, wil bewegen en/of de gedachtestroom niet stil staat, kán je kind nog niet slapen. Dan is er nog een portie durf en vertrouwen nodig om jezelf over te leveren aan deze vorm van ontspanning en het loslaten. Ik zie vaak in de praktijk dat kinderen die snel bang of overprikkeld zijn en de touwtjes niet graag uit handen geven (controle freak) hun ouders nodig hebben om in slaap te komen. Maar een kind moet ook wíllen(vaak temperament).

 

Over inslaapproblemen is al veel gezegd en geschreven, vanuit verschillende invalshoeken. Ook ik kan nog vele pagina’s vullen. Maar ik probeer altijd terug naar de essentie van een inslaapprobleem te gaan. De belangrijkste vraag is dan:

 

Waarom komt je kind niet in slaap?

 

3 tips bij inslaapproblemen

  1. De eerste en misschien wel belangrijkste stap bij het oplossen van inslaapproblemen is het beantwoorden van bovenstaande vraag. Heeft je kind de rust om te gaan liggen en te blijven liggen? Kijk en word je ervan bewust wat er gebeurt. Ervaart je kind voldoende rust (vanuit omgeving, het lijf en in het hoofd) en een gevoel van veiligheid & vertrouwen (kunnen en durven toegeven aan de slaap). Heel waardevol.
  2. Wanneer alle gebeurtenissen en ervaringen van de dag onvoldoende verwerkt zijn, om het hoofd rustig neer te KUNNEN leggen, is een betere afbouw van de dag nodig. Denk bijvoorbeeld aan het verminderen van prikkels vanuit beeldschermen, zeker 1 uur voor het naar bed gaan. Laat je kind vertellen over de dag en zorg voor een rustige afsluiting, zoals voeten masseren. Dit om de rust ín het lijf en focus úít het hoofd te krijgen.
  3. Het maakt niet uit welke oefening jullie nu samen kiezen ter afsluiting van de dag. Als het maar iets is wat bij jullie past en consequent over een langere periode gedaan wordt. Zodat je kind dit nieuwe bedritueeltje eigen kan maken en de rust erin vindt.

 

Ik heb al veel ouders mogen begeleiden bij het kraken van dé code bij (in)slaapproblemen binnen het gezin. Soms wordt gedacht dat het een ander type slaapprobleem is maar blijkt het zelfstandig in kunnen slapen toch de basis. Heerlijk om te zien wanneer een gezin zelf de grip op slaap krijgt en weer verder kan. Er is helaas niet 1 standaard manier om inslaapproblemen op te lossen. Wil je weten wat ik vanuit mijn expertise met maatwerk voor jouw gezin kan betekenen? Stuur mij dan een berichtje. Je krijgt altijd een reactie terug.

Leave A Comment

Related Posts