Misschien valt je kind meteen in slaap of slaapt je kind eindelijk! Lig je in bed of slaap je net en hoor je “mama, papa” of huilen. Gaan we weer… eindeloos rekken bij het weggaan. Je kind wil gewoon dat je blijft tot je kind weer in slaap valt. Soms geef je de strijd op en lig je de rest van de nacht in het te kleine bed of op een matrasje naast het bed of ledikant. Soms met een verkrampte arm om het handje vast te houden tot je kind weer slaapt. Wanneer je toch gaat vertrekken en de kamer uit sluipt, schiet je kind omhoog en begin je weer van voor af aan. Misschien komt je kind juist heel zachtjes naar je kamer en piept je bed in. Je hebt het niet eens altijd door, vanwege de continue slapeloosheid. Wanneer je eindelijk wat rust lijkt te pakken en je kind gaat rustig liggen, knijp je misschien wel eens een oogje toe 😉.

 

Wanneer hebben we het over doorslaapproblemen?

Het is heel normaal dat we een aantal keren per nacht zo licht slapen dat we een soort van wakker worden. Je herkent dat misschien wel, je trekt bijvoorbeeld je kussen recht of gaat verliggen en slaapt weer verder. Soms ga je eruit om naar de wc te gaan en val je binnen 10 minuten weer in slaap. Prima, geen probleem. Lukt het je kind niet om binnen 10-30 minuten na wakker worden weer zelfstandig in slaap te vallen en je kind blijft wakker, minimaal 3 x per week en meer dan 2-3 keer per nacht, kunnen we wél over doorslaapproblemen spreken. Ik zie grofweg 3 redenen voor doorslaapproblemen. Ten eerste het niet zelfstandig in slaap komen. Misschien denk je, precies! Je kind heeft jouw als ouder nodig om terug in slaap te vallen. Daarnaast zie ik regelmatig verstoring van slaap door omgeving, zoals door geluid, licht, huilend broertje of zusje, afleiding als speelgoed of media-apparatuur. Maar ook vanuit je kind zelf, te weten lichamelijk ongemak als pijn, jeuk, onrust in het lijf of in het hoofd. Als laatste en zeker niet te vergeten is angst. Kinderen worden vaak vanuit een (enge) droom wakker, waarna ze zo wakker zijn dat ze 1,2,3 niet verder kunnen slapen. Zeker als ze dit bij het in slaap komen ook niet zelfstandig doen. Je kind heeft je letterlijk en figuurlijk nodig om zich weer over te (durven) geven aan de slaap.

Wanneer je kind bij je in bed slaapt, kunnen de doorslaapproblemen van je kind maar zeker ook van jezelf in stand gehouden worden. Je slaapt ‘lichter’ en wordt sneller gewekt door het woelen van je kind, geluid van het ademen of vanwege de angst om op je kind te gaan liggen. Het herstellend vermogen van de slaap is dan aanzienlijk minder. Met alle gevolgen voor overdag van dien.

 

3 tips bij doorslaapproblemen

  1. Wanneer je kind gewend is om met behulp van 1 of 2 ouders in slaap te vallen, dus niet uit zichzelf, lukt dit (meestal) ook niet wanneer je kind midden in de nacht wakker wordt. Je kind heeft jóú weer nodig. Pakt dan dus eerst het zelfstandig in slaap kunnen vallen in de avond aan.
  2. Zoek samen met je kind uit wat nodig is om zich veilig te voelen en wat je kind nodig heeft om alleen te kunnen slapen, bijvoorbeeld een vertrouwde knuffel of een klein nachtlampje.
  3. Stel je kind gerust in de nacht, zonder teveel praten. Je activeert je kind hier teveel mee.

 

Leave A Comment

Related Posts