Het overgrote deel van de (jonge) kinderen staat ’s morgens al vroeg naast hun bed en is actief in de ochtend, of te wel ochtendmens. Wanneer we over ochtendmens praten dan hebben we het natuurlijk niet over het wakker worden vanaf 3:00-4:00uur. Dat is namelijk wel heel vroeg 😉. Toch zijn er kinderen die voor het kraaien van de haan wakker worden en niet meer in slaap komen. Herkenbaar?!

 

Vroeg wakker?!

Sommige kinderen lijken bij het vroeg opstaan ook wel echt wakker te zijn, ze vertellen honderduit en staan als het ware weer ‘aan’. Anderen zijn wakker door een verstoring in de omgeving (als licht, geluid of temperatuur), gaan piekeren of worden angstig wakker vanuit een nachtmerrie, een vervelende gebeurtenis of wat er overdag is gebeurt. Kinderen blijven vaak wakker terwijl ze nog moe, huilerig en hangerig zijn, maar kunnen simpelweg de rust niet vinden om weer terug in slaap te vallen. Wanneer ik ouders van kinderen die heel vroeg wakker zijn begeleid, staat de verwerking van de dag met alle prikkels vaak op de voorgrond. Dit is in principe ook logisch want in het tweede deel van de nacht overheerst de droomslaap, waarin verwerking van ervaringen, gebeurtenissen en emoties met prikkels plaats vindt. Hoe langer we geslapen hebben, hoe minder de behoefte aan slaap is. Tel daarbij op dat de figuurlijke ‘emmer’ met opgebouwde prikkels, (vervelende) ervaringen en belevenissen niet 1,2,3 geleegd is in de nacht en je kind blijft wakker. Bij sommige kinderen blijf je het onvoldoende uitgeslapen zijn zien. Ze zijn bijvoorbeeld snel geïrriteerd, huilen veel, hebben nergens zin in en zijn overdag hangerig. Andere kinderen laten juist een (hyper)actief gedrag zien om zichzelf wakker te houden. Waar ook de prikkelbaarheid overheerst. Vaak zie ik dat de ’emmer’, bij zowel het kind als ouder(s), steeds sneller volloopt door de onvoldoende nachtrust bij het vroeg wakker zijn. Dit houdt de negatieve cirkel van slecht slapen en verminderd welbevinden en functioneren overdag in stand.

Soms is het ook gewoon zo dat kinderen de stempel ‘te vroeg wakker’ krijgen. Terwijl ze eigenlijk al wel genoeg slaap naar leeftijd of persoonlijke behoefte gekregen hebben maar jij als ouder nog niet helemaal klaar met de nacht bent 😉. Dit zie ik nog wel eens bij kinderen die voor hun doen te vroeg naar bed gaan of ouders die juist laat naar bed gaan. Ben je een echt avondmens of houd je jezelf nog lang wakker met beeldschermen of andere prikkels dan kan dat wel eens gaan botsen met je kind als ochtendmensje. Wanneer je kind aan de slaapbehoefte naar leeftijd heeft voldaan, valt het niet onder te vroeg wakker zijn.

 

 

3 tips bij vroeg wakker zijn

  1. Ga na of er teveel in het koppie en het leventje van je kind omgaat (emoties, gebeurtenissen en ervaringen). Dit komt er namelijk vaak in de vroege ochtend uit. Zeker bij hele gevoelige kinderen.
  2. Ontdek de grootste veroorzakers van wakker worden en probeer ze te tackelen. Logisch denk je misschien, maar hoe dan? Dit is voor IEDER kind verschillend. Hierop is dus ook geen pasklaar antwoord te geven. Denk hierbij aan de behoefte aan prikkels (veel-weinig), piekergedachten en veroorzakers van angst. Ga steeds na hoe dit bij je kind is.
  3. Kijk voor het naar bed gaan goed wat je kind op dat moment nodig heeft. Wanneer je kind overprikkeld en gespannen is, zorg dan voor rust door bijvoorbeeld samen een ademhalingsoefening te doen. Heeft je kind nog veel energie en onrust in het lijf, ga dan nog even lekker bewegen of dansen met je kind.

 

Neem gerust contact met mij op bij vragen of wanneer je wilt weten of ik iets voor jullie kan betekenen.

 

 

Leave A Comment

Related Posts