1. Een frisse kamer

Een goed geventileerde kamer draagt bij aan het verbeteren van de luchtkwaliteit tijdens de winterse dagen. Bij temperaturen rond het vriespunt is de luchtvochtigheid rond 20%, waar 60% ideaal is.

  • Het open zetten van het raam, bij voorkeur in de ochtend, is hierbij essentieel.
  • Inzetten van een luchtbevochtiger kan een handje helpen tijdens de koude dagen. Zeker bij een (hele) droge huid. Jeuk vanwege de droge huid is een echte slaapverstoorder.

 

  1. Een koele kamer

Naast een frisse kamer is een koele kamer van belang. Klink misschien hetzelfde maar er zit verschil in. Wanneer de temperatuur in de slaapkamer te hoog is, veroorzaakt dit vaak een onrustige slaap. Denk maar terug aan de warme nachten, deze zomer 😉.

  • Zorg dat de temperatuur op de slaapkamer tussen 16-21°C is, waar 18°C als prima gemiddeld gezien kan worden. Dus draai de thermostaat niet te hoog.

 

  1. Een warm gevoel

Wanneer de omgeving lekker koel en fris is, wordt het tijd om met een warm gevoel naar bed te gaan. Feit is dat de lichaamstemperatuur van nature iets daalt wanneer het tijd is om te gaan slapen. Maaarrrr we weten ook dat met koude voeten in slaap komen bijna onbegonnen werk is. Om nog maar te zwijgen over ‘koude’- niet fijne gevoelens of ervaringen.

  • Een lekker warm bad of douche nemen voor het slapen gaan bevorderd een ontspannen en rozig gevoel. Laat het lijf daarna nog wel iets afkoelen (onrustig slapen).
  • Sluit de dag met een ‘warm quality-moment’ af. Neem tijdens het avondritueel samen de dag doornemen. Sta stil bij juist de mooie en positieve momenten, vooral tijdens deze stressvolle tijd in de lockdown. Verder is een frisse avondwandeling samen, opwarmen met een lekker warm drankje en rustig afsluiten van de dag ook een heerlijk vooruitzicht.
  • Zorg voor warme voeten om in slaap te kúnnen vallen. Sokken in bed pas uitdoen wanneer de voeten warm zijn is een simpele oplossing. Weet verder dat de lichaamstemperatuur rond 05:00uur van nature op z’n laagst is. Leg een extra dekentje klaar om de slaap sneller te herpakken in de vroege ochtend.

 

Leave A Comment

Related Posts