Het is weer meivakantie. De ene helft van Nederland heeft er alweer één week opzitten. De andere helft kijkt nog lekker uit naar even 2 weken geen school met verplichtingen.

Hoe slaapt jouw kind in de vakantie? Slaapt je kind anders dan tijdens de schoolweken?

 

School versus slaap
Laat ik beginnen met de invloed van school op slaap. Het is heerlijk om te zien wanneer je kind lekker op school mee kan komen, qua leren maar zeker ook qua spelen en bewegen. Gewoon samen met vriendjes en vriendinnetjes een leuke tijd hebben. Het grote voordeel van lekker bewegen, spelen, leren en een fijne tijd beleven is, dat je veel slaapdruk opbouwt. Met deze opbouw van slaapdruk kan je zoon of dochter moe maar voldaan gaan slapen. Tijdens een goede slaap is er lichamelijk herstel van de dag, groeihormonen worden aangemaakt en prikkels, ervaringen en gebeurtenissen worden verwerkt.

 

Slaap versus school
Helaas hebben aanhoudende slaapproblemen gevolgen voor het functioneren op school.
Er is meer kans op:

·        concentratieproblemen;

·        verminderd leervermogen;

·        vertraagde ontwikkeling (lichamelijk, motorisch of cognitief);

·        minder aankunnen van prikkels en alles wat er in de klas gebeurt;

·        het juist op zoek gaan naar prikkels, waarbij verstoring van de les volgt.

 

Slaap als voorwaarde voor leren
Doordat slaap een negatieve invloed op het functioneren op school heeft, is er een continu doorgaande cirkel van de invloed van slaap op het aankunnen van de dag en de invloed van beleven van de dag op het slapen. Zo ontstaat er vaak een slaaptekort met alle gevolgen van dien.

Hoeveel slaap je kind nodig heeft, is voor ieder kind anders en persoonlijk. Grofweg kan er gesteld worden dat een kind op de basisschool gemiddeld 9-11 uur slaap nodig heeft (marge tussen 8 en 12 uur)*. Voor kleuters is dit 11-13 uur (marge tussen 9 en 14 uur)*

Wanneer je kind lekker heeft geslapen, is je kind fysiek hersteld en hebben kennis, prikkels en ervaringen een plekje gekregen. Dit zijn mooie voorwaarde om verder te leren en ontwikkelen. Kortom: klaar voor de volgende (school)dag!

 

Tip
Een vakantieperiode is dé perfecte tijd om de persoonlijke slaapbehoefte van je kind uit te zoeken.

Laat je kind 1 week uit zichzelf naar bed gaan bij de eerste signalen van slaperigheid en opstaan bij natuurlijk wakker worden. Zo kan je samen met je kind zijn of haar slaapbehoefte uitzoeken. Met als kanttekening dat in de avond weinig/geen gebruik wordt gemaakt van beeldschermen en er geen slaapverstoring van buitenaf is, zoals licht, geluid enzovoort.

Nu je de slaapbehoefte van je kind weet, kan je hier tijdens de schoolweken rekening mee houden. De slaap heeft dan een gunstige invloed op het functioneren op school!

Voor nu een fijne vakantie!

 

 

*Sleep duration recommendations, National Sleep Foundation.

Leave A Comment

Related Posts